02.10.13 – Ukas språkmyte: Språklæring krever innsikt i grammatikk

Improv-photo1-300x226Sett fra et klasserom kan utsagnet se fornuftig ut. Her fokuserer en ofte på eksplisitte regler og øver mønster og unntak. Det er imidletid ingenting i veien for at språklæring kan skje i uformelle sammenhenger. Når en av ulike årsaker havner et miljø der et annet språk snakkes, vil en godt kunne lære språket gitt at en får tilgang til det. Slik lærer små barn sitt første språk, og det er ingenting i veien for at det samme vil skje med voksne. Motivasjon for lære, tilgang til språket og tilgang til arenaer hvor en kan praktisere kan være tilstrekkelige vilkår for at gode språkferdigheter utvikles.  Subjekt, verbal og objekt havner på rett plass i setningen, ord bøyes på rett måte – alt dette kan skje uten at en kjenner til ord som «subjekt, verbal. objekt bøyning». (OH)

Advertisements

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 02/10/2013, in OH, Språkmyter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: