04.09.2013 – Ukas språkmyte: Alle barn lærer andrespråk på samme måte

COLOURBOX553588_None.fullSelv om fleste lærere sannsynligvis ikke vil være enig i påstanden,  ser likevel denne tankegangen ut til å ligge som en forutsetning for en god del praksis.

Forskning har imidlertid vist at har vist at middelklassefamilier som tilhører majoritetsbefolkningen og familier med minoritetsbakgrunn ofte har ulike måter å kommunisere på, og når skolen i stor grad er bygd på majoritetsbefolkningens kultur, vil innhold og struktur i det skolen tilbyr stil tider være svært forskjellig fra hva barn fra språklige minoriteter har erfart.

Sosial bakgrunn er også relatert til læringsstiler, og de foretrukne mønstrene som skolen presenterer og bygger på, vil kunne være fremmed. I tillegg er noen barn er mer vant til å lære av jevnaldrende enn fra voksne. De har lært å være stille i nærvær av voksne og har mindre grad av samghandling med dem. På skolen vier de gjerne mer oppmerksomhet til hva deres jevnaldrende gjør enn hva læreren sier.

Barn reagerer også ulikt på de de opplever i på skolen. Noen er utadvendte og omgjengelige og kommer slik i kontakt med majoritetsspråklige slik at de lærer det andre språket raskt. Andre barn er sjenerte og stille. De lærer ved å lytte og se. Likevel viser forskning at begge typer elever kan være vellykkede andrespråkselever.

Effektiv undervisning for barn fra forskjellige kulturer og bakgrunner krever varierte pedagogiske aktiviteter som tar hensyn til de erfaringene barna bringer med seg. Opplevelser og erfaringer fra kulturen som morsmålet er en del av, vil påvirke barnas verdier, deres språkbruksmønster og deres tilnærming i møtet med skolen og medlever.  (OH)

Advertisements

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 04/09/2013, in OH, Språkmyter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: