11.07.13 – Ukas falske venn: Må

«Vi måtte ikke ha tysk som fag i tredje klasse på videregående, men jeg hadde det likevel.» Jeg husker den store forvirringen mellom meg og min danske lærer på folkehøgskolen da jeg sa dette.

På dansk betyr «får lov til» mens den vanligste betydninga på norsk er «være nødt til, ha plikt til».

Jeg mente altså: «Vi var ikke pliktige til å ha tysk som fag….», mens hun oppfattet: «Vi fikk ikke lov til å ha tysk som fag».

Ikke rart at hun slet med å forstå hva jeg prøvde å fortelle. (HH)

 

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 11/07/2013, in Falske venner, HH. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

