14.06.13 – Ukas trivia og quiz: Solresol

i_love_solresol_t_shirts-rc075220bac79426daf39ced7235470b9_8nais_512Hva er spesielt med det kunstige språket solresol?

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 14/06/2013, in OH, Trivia og quiz. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Vidar Weseth

    Det vet jeg ikke. Og jeg er rett og slett ikke interessert i aa finne ut om oppfundene spraak. De vil aldri faa noen reell nedslagskraft i noen som helst befolkning. Muligens med noen unntak. De eneste spraak som finnes naturlig, er folks naturlige morsmaal. De kan man laere seg, og som filolog har jeg jo gjort det endel ganger. Ikke mange skrevne spraak i verden er tro mot den til enhver tid raadende dagligtale. Spesielt ikke engelsk og kinesisk. I fransk er skriftspraaket – dersom vi foretar den sammenligningen – mye naermere dagligspraak. Men noen ‘lagede’ spraak fungerer som kommunikasjon i land som har multiple kulturer og spraak. Jeg sier ikke at mandarin er ‘laget’, men det er definitivt tilpasset et meget stort kulturomraade. Bahasa Indonesia er et ca 80 aar gammelt spraak som saadant. Ordene og grammatikken (dersom slikt finnes) er naturligvis mange hundre aar eldre. Men som i Kina og India fant man ut at man kan ikke styre et diverst land uten et felles sprraak. I India bruker man hindi og engelsk, i Kina bruker man mandarin, som vi kaller det. I Indonesia bruker man bahasa Indonesia. I Indonesia finnes det ca 250 millioner mennesker som snakker over 300 spraak. Min ‘maid’ snakker bahasa Jawa. Jeg forstaar henne, og hun forstaar meg naar jeg snakker bahasa Indonesia. Triwis er analfabet, men hun snakker to spraak. Og hun ler saa trillende morsomt,at noen ganger slutter vi rett og slett aa prate.

Legg igjen en kommentar

