01.06.13 – Ukas ord: Synes/tro/tenke

Et spørsmål som ofte dukker opp i norskundervisninga er «Hva heter to think på norsk?»

Da er det ikke lett for læreren å svare uten å forklare ganske mye, for på norsk har vi tre verb som betyr think.

Å tenke er det hjernen gjør. Vi kan tenke på noen eller noe.

Anna tenker på kjæresten sin.

Hva tenker du på? Jeg tenker på hva jeg skal kjøpe på butikken. 

Å tro er noe vi kan sjekke etterpå, enten i ei bok (i kunnskap om verden) eller i framtida. Det finnes altså et svar på det vi bruker tro til.

Jeg tror at hovedstaden i Kina heter Beijing, (men jeg er litt usikker, jeg må sjekke i et atlas).

Jeg tror at det blir regnvær i morgen.

Å synes er din mening, og du må ha en erfaring for å kunne synes.

Jeg synes at Trondheim er en fin by. (Jeg har vært der og har erfaring derfra)

Jeg synes at grammatikk er interessant.

(HH)

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 01/06/2013, in HH, Ord. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

