24.03-13 – Norsk sett utenfra: Jeg har lyst til å si

Jeg har lagt merke til at nordmenn bruker uttrykket «jeg har lyst til å si» veldig ofte. Når en sier «jeg har lyst til å si noe, men tør ikke» har uttrykket en klar betydning. Men veldig ofte brukes uttrykket for å innlede en mening, som i «jeg har lyst til å si at dette er et viktig spørsmål.» Hva er merverdien av bruken av «jeg har lyst til å si» i denne setningen, sammenlignet med «Dette er et viktig spørsmål»? Blir bruken av uttrykket oppfattet som en forsterking av budskapet? Det er iallfall ikke veldig sannsynlig at taleren føler en stor glede eller sanselig begjær, eller at en sterk trang eller drift er grunnen for å innlede en setning med dette uttrykket. Så kanskje burde vi bruke uttrykket litt mindre ofte? Det hadde jeg bare lyst til å si. (JK)

lyst_til_å_si

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 24/03/2013, in JK, Spesielt norsk. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Som ufaglærd på feltet har eg lyst til å spørje om dette har å gjere med turtaking. Ei innleiing som gjer at ein får merksemda akkurat før ein seier det ein vil seie? Og som like gjerne kunne ha vore ein peikefinger i vêret på ei hand som vert vifta smått fram og tilbake eit par gonger medan ein hevar augnebryna? Eller er eg heilt på villspor no?

Legg igjen en kommentar

