06.03.13 – Ukas språkmyte: Ballongteorien

Skjermbilde 2013-03-04 kl. 23.59.38Den såkalte ballongteorien skal forklare hvorfor tospråklighet er skadelig. Utgangspunktet er at hjernens kapasitet for å lære språk er begrenset.

Dersom en blåser en opp en ballong i et rom, vil hele rommet fylles til slutt. Blåser man opp to ballonger, må de dele på plassen. Dess mer plass det er til den ene ballongen, dess mindre plass er det til den andre.

Hvis en lærer et språk, vil hele hjernens kapasitet utnyttes. Hvis en lærer et nytt språk ved siden av det første, vil det nye språket oppta en del av kapasiteten som var tiltenkt det første språket. Dess mer en lærer av det nye språket, dess større plass vil dette språket trenge. Dess bedre vi blir i et språk, dess dårligere blir vi i det andre – sier myten.

Advertisements

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 06/03/2013, in OH, Språkmyter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: