24.02.13 – Norsk sett utenfra: Småtisser

mannekenpisSmåtisser (man finner også småttisser) er et synonym for småbarn eller småtasser, og brukes bare i flertall og uavhengig av kjønn. Selv om ordene små og tisser står bak opprinnelsen, tenker man ikke på disse to ordene når man sier småtisser. Kanskje oppsto ordet som en ordlek, etter analogi med lydsekvensen i småtasser. Dette ordet kan for øvrig brukes i entall: småtass. Småtass er en sammensetning, hvor ordet tass betyr liten fyr, men også tassende dyr (som en ulv eller en bjørn). Bruken av ordet har kanskje opprinnelse i måten småbarn beveger seg framover på. (JK)

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 24/02/2013, in JK, Spesielt norsk. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Eg er så uskuldig at eg ikkje kjenner «småtisser», berre den forma som du nemner i parentesen, «småttiser» (eller altså «småttisser», som er ein ikkje heilt uvanleg måte å stave det på). Suffikset -is finn vi også i bygdis (person frå bygda), kompis (kompanjong) og kjendis (kjend person). Dersom dette er etymologien, kan «småtisser» vere resultatet av ei omtolking, ein parallell til det som vissnok, om eg hugsar min gamle førelesar frå studietida rett, har skjedd somme stader på Vestlandet, der «manet» har vorte til det noko meir dramatiske «mann-ete».

  2. I likhet med Jardar har jeg kun hørt «småttis», flertall «småttiser».

    Jeg skriver også konsekvent «fjortis», selv om jeg i det siste har sett at flere og flere skriver «fjortiss». Jeg tror den doble s-en er feil i begge tilfeller.

  3. I likhet med Jardar kjenner jeg kun til «småttiser».

    Jeg skriver også konsekvent «fjortis», selv om mange de siste årene bruker «fjortiss», som jeg mener er feil og forvirrende. Mange feilkobler skriveregler og skriver f.eks. «avspassering», tror «fjortiss» og «småttiss» har oppstått på en lignende måte.

Legg igjen en kommentar

