07.02.13 – Ukas falske venn: Embarazada

imagesEn spansktalende venn av meg viste meg et bilde av sin venninne som skulle komme på besøk. Hennes velutvokste mage viste tydelig at paret var i lykkelige omstendigheter, så jeg forsøkte å motsi ham da han fortalte at kjæresten var embarassada. Dette ordet nærmeste ordet i mitt vokabular var det engelske ordet embarrassed som betyr flau, pinlig berørt. Jeg svarte fluksens at dette var det ingen grunn til å være flau over, i Norge var det langt fra uvanlig å få barn uten å være gift.

En falsk venn hadde lurt meg igjen. Det jeg kunne se på fotografiet og det som studenten sa, uttrykte det samme. I Norge er en kvinne gravid, i Spania er hun embarazada. (OH)

About H-O-J-K

Heidi Borghild Helgå. universitetslektor i norsk for utlendinger; Olaf Husby, førsteamanuensis i anvendt språkvitenskap; Jacques Koreman, professor i fonetikk; Kjell Heggvold Ullestad, universitetslektor i norsk for utlendinger

Posted on 07/02/2013, in Falske venner, OH. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. avergonzado er embarrassed paa spansk, ‘pinlig’ paa norsk?

  2. Jørgen G. Bosoni

    Ei som eg kjenner kom som tenåring i skade for å seie «Soy embarazada» ein gong ho var på ferie i Spania. Det ho meinte å seie var «Eg er sjenert», men det som ho faktisk sa var noko heilt anna. Spansk skil nemleg mellom dei to verba «ser» («soy» i 1. person eintal, ‘(eg) er’) og «estar» («estoy» i 1. person eintal, ‘(eg) er’).
    Denne nettsida gjer veldig tydeleg greie for skilnaden mellom desse to verba:
    http://www.sioc.no/spansk_grammatikk_ser_og%20_estar1.html
    «SER bruker om adjektivet uttrykker en «bestående» egenskap, noe som kjennetegner personen eller saken.
    ESTAR brukes om adjektivet oppleves som tilfeldig eller forbigående, en tilstand som er resultatet av en forandring har skjedd.»
    Vedkomande hadde derfor kome i skade for å seie at ho går rundt og er konstant gravid!

Legg igjen en kommentar

